Moralpanik á la 2008

Aftonbladet (here we go again) har skrivt en artikel om hur kvinnliga kidz klär av sig på dansgolvet för att få ragg.
I samband med artikeln har de en omröstning; "klär sig ungdomarna för utmanande?" 74 % har föga förvånande svarat ja.
Om aftonbladet hade gjort en liknande undersökning på 70-talet med dess slimmade jeans m.m. hade resultatet säkert blivit 74%. Jag tvivlar på att de som var ungdomar på 70-talet tittar tillbaka och tänkar "ja , visst klädde jag mig som en riktig slampa"

Visst, vi säger att ungdomarna verkligen strippar ner sig till ungefär ingenting och vi säger att det verkligen är för utmanande (vem som nu bestämmer det? har vi någon utmanandekläddminister i Sverige? )
ungdomarna klär sig utmanande eller förlåt de unga tjejerna, för naturligtvis är det tjejernas klädsel som skall granskas in i minsta detalj. Tänk en artikel där det står att unga killar klär sig för utmanande. Ha, skrattretande!

Nästa chock är att tjejerna tydligen klär sig för utmanande pga att killarna ska se dom, märka dom så att de kan få hångla eller strula.
Vad är det som är så chockerande? Det har väl tjejer gjort i alla tider. Kjolfållen har väl succesivt åkt längre och längre upp på låret genom åren och varje generation föräldrar har väl vandrat moralpanikens gata fram varenda gång.
Killarna pillar ju med sitt hår i timmar och sprayar kroppen så full med hugo boss eller axe att bussarna måste utrymmas. Varför gör dom det? Får att få hångla såklart. Men det är ju inte samma sak tänker ni nu? Nähä, varför inte? Egentligen? Båda saker handlar om att attrahera det motsatta könet (eller samma om man är lagd åt det håller)

"Målet är att få strula med så många som möjligt. Den som hånglar mest får högst status. " står det i atikeln!
Jamen snälla nån, så har det väl varit sedan hedenhös tid. Så var det när jag var 13, säkert när mamma var ung också. Det är inte news!.

Fältassistent Tina Lundin säger:
- Tyvärr leder det (den utmanande klädseln) till att killarna tar på tjejerna också.
Oj killarna tar på tjejerna! Det gjorde killarna på min tid också. Vi var inte halvnakna men om mitt minne inte är alldeles åt skogen så tog killarna på en och vi tog på tillbaka. Killar är inte okontrollerbart kåta monster som inte kan hejda sig. Varför måste de alltid framhållas som det i sådana här sammanhang. Tonårsungar är kåta, that's it! Man är nyfiken, sex är spännande. Tonårsungar vill hångla och ta på varandra så enkelt är det. Varför beskrivs det som en synd i aftonbladet. En tidning som verkligen inte brukar vara moralens väktare numero uno. Aftonbladet publicerar dagligen bilder på halvnakna tjejer och nu blir dom förvånade och förskräckta när tonårskidsen tar efter??!!
Ännu en grej som passar in i kategorin "hur tänkte ni nu?"

För att avsluta på ett briljant sätt så informerar aftonbladet om att bilder tas på de halvnakna tjejerna, bilder som sedan publiceras på arrangörernas hemsida. Så tack för det aftonbladet, för nu kan alla era kåta gubbar till läsare gå in på hemsidan och dregla över dessa tjejer och förnedra dem ännu mer än vad ni har gjort i och med denna artikel!
Skäms ta mig fan!


Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag håller med om att man måste få klä sig som man vill, men man ska dock ha kläder på sig när man visar sig på offentlig plats.
Visst hör det tonåren till att utforska sin begynnande sexualitet, men jag tycker inte att det känns bra att 13-åriga flickor tävlar om vem som kan hångla med flest killar på samma kväll.
Jag ser mig inte som någon moralkärring, men det här gör mig bekymrad.

Postat av: Jennie

nej det
är inte bra att 13-åriga tjejer tävlar om vem som kan hångla med flest. Men det är ingen nyhet och är inget som har uppstått bara för tjejerna har hotpants på sig. Det är inte heller bra att 13-åriga killar tävlar om samma sak. Om det stod det inte ett ord om i artikeln fast jag ger mig tusan på att dom också tävlar. Det är den gamla vanliga historian: Tjejer blir horor och killar blir hjältar eller i alla fall ignorerade som i artikeln.

2008-03-03 @ 07:53:08
URL: http://khalypso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback