Nu är sommaren slut

Inte bara med tanke på vädret. Börjar skolan på måndag. Ett år kvar på utbildning.

Och snart, snart blir det förhoppningsvis ispremiär.

Yes, yes, yes, yes, yes

Jag klarade det! En av två svåra tentor borta för alltid. Nu har jag bara en kvar, en liten (jättesvår och jätte tråkig) kvar. Jag tror jag ska fira med en pizza. Alla bantningstips försöker få en att sluta fira med onyttigheter.
De menar att man istället straffar sig själv. Topphälsa gick till och med så långt förra gången att de tyckte att man skulle belöna sig själv med en löprunda. Hahahahahaha, har ni hört något roligare? Belöna sig själv med en löprunda!?......nä nä nä nä jag tar pizzan.

Del 5 - the end

Efter det här inlägget ska jag sluta tjata om Prag - lovar.
Jag tycker den största behållningen i Prag var maten, drycken och det faktum att staden är väldigt vacker.
Att kunna äta vad man vill och njuta av diverse läckerheter utan att bry sig om vad det kostar är en lyx och precis vad man vill på en semester. Att maten dessutom är otroligt vällagad från grunden är ytterligare ett plus.
Vill man se , göra och njuta mycket för en billig peng är Prag definitivt stället att åka till.

Vill man bada, slippa krångel eller shoppa så ska man inte åka hit. Sippa krångla kan man ju göra om man åker på guidade turer m.m. annars får man luska själv vilket inte är världens lättaste (men inte så besvärligt heller, jag ska inte överdriva) Det är klart att det finns en hel del affärer men man kan lika gärna shoppa hemma, det är ungefär samma och priset är också samma.
Jag åker i alla fall gärna tillbaka hit någongång framöver -  om inte annat för att äta och dricka gott =).

Lite random pics:

Hotellbaren

Såhär ledsen var jag för att vi var tillbaka på parkeringen vid Arlanda, Sverige.
Egentligen var jag skitglad för att vi överlevde hemresan också. Jag var skiträdd halva flygresan (skakig start) men sen fick jag en liten flaska Finlandia och då kändes det mycket bättre. Sen var det dags att landa och när de började kringelikroksvänga sig in mot Arlanda visste jag att det är så man gör eftersom det var likadant när vi åkte hem från Barcelona så då var jag inte alls rädd utan kunde till och med titta ut genom fönstret. Jag kunde till och med vinka (nåja!) till flygnördarna som stod vid landningsbanan och kollade in flygplan. Nästa gång jag flyger kanske jag till och med kan bete mig som en normal människa och kanske kan jag faktiskt tro att jag visst kommer att överleva. Vi får se.

Prag Del 4:

Sevärdheter:
Förutom Kutna Hora fanns det ju självklart en hel del sevärdheter varav vi besökte några stycken.
Vi skulle egentligen ha besökt arbetslägret/koncentrationslägret Terezin (theresienenstadt) men det hann vi tyvärr inte och det grämer jag mig lite över. Får bli om man kommer tillbaka någongång.

Vaclavplatsen med naturhistoriska (tror jag) muséet längst upp. Att posa vid fontäner är förresten obligatoriskt visste ni det?

Den astronomiska klockan får man ju bara inte missa och varje timma så börjar klockspelet och alla apostlar tittar förbi och någon snubbe i tornet spelar trumpet (vilket jäkla sommarjobb) och sen måste alla turister applådera. Det kan hända att jag rycktes med i stämningen och applåderade jag med.

Vi vandrade även upp i tornet och fick njuta av den Pragska utsikten. Notera gärna hur krampaktigt hårt jag håller i min väska. Ficktjuvar ska banne mig inte få sno något från mig.

Vi vandrade hela vägen upp til slottet som inte alls var så märkvärdigt när man är bortskämd med ett stort fint slott i Stockholm, dock hade de självklart en oerhört imponerande katedral (igen). Katoliker ver hur man bygger magnifika hus till Gud, det är en sak som är saker.

Turistfällan Karlsbron var helt magnifik med alla sina helgonstatyer.
Här St Johannes. Någon slags präst/munk som vägrade skvallra för någon kung om vad hans fru sagt under bikten. Därför torterades han och kastades i vattnet här. Om man rör vid det där guldiga längst ner på statyn skall man få lycka eller något sådant (om faktan är bristfällig är det för att jag inte uppfattade allt vad guiden sa som vi tjuvlyssnade på). Självklart rörde vi statyn men jag kände mig ganska som vanligt efteråt. kanske förtogs effekten av att vi spritade våra händer intensivt direkt eftråt. Det kanske är ett sådant där 2 för 1- erbjudande. Ta lyckan få bacillerna på köpet.

Vi besökta också de judiska kvarteren och kyrkogården (som ju inte kan heta kyrkogård väl? det är ju inga kyrkor. Men begravningsplats eller vad som passar. Ni fattar vad jag menar).
Vi besökte också två synagogor varav den ena hade väggarna fulla av namn, namnen på alla de som blev bortförda under andra världskriget. Den andra hade någon slags utställning om bl.a. förintelsen men också lite om judisk kultur m.m.

Här sitter vi och väntar utanför en synagoga. Alla ser otroligt roade ut, kan bero på akut blodsockerfall.

Prag Del 3: Mat och dryck

I Prag var maten och inte minst ölen snorbillig.
Den var dessutom mycket vällagad (det tog dock ganska lång tid innan man fick maten så gå inte och sätt er på en restaurang svinhungriga).
Restaurangerna heter restaurace och finns överallt. Priserna är naturligtvis betydligt lägre om man tar några steg från huvudgatorna men det räcker faktiskt med att ta just några steg.
Jag gillade maten väldigt mycket. Dumplings (vet inte vad det heter på svenska, men typ kokade degbollar av potatis eller bröd) med kött  och någon gräddig sås till smakade mumma. Dessutom var portionerna väl tilltagna.
Eftersom maten var så billig så kunde man unna sig dessert och de hade underbara äppelkakkor (strudlar) som gott nog bestod av mer äpple än deg.

En öl kostar väl cirkus 15 svenska kronor så av naturliga skäl blev det en hel del öl.
pilsner urquell (som även finns på systemet) var nog det vanligaste förekommande fatölet och jag hittade ett supergott mörkt öl som heter Kosel (finns tyvärr inte i Sverige). Sista dagen fanns det också att beställa en mix av urquell (tror jag) och Kosel som verkligen var super,supergott.

Vi hittade också en bar som serverade underbara drinkar av sorten man normalt aldrig hittar i Sverige. Riktiga hantverk med fina dekorationer av frukt och annat. Också förrädiskt billigt naturligtvis...och ja mojiton var wunderbar.

Jag gick upp två kilo under vistelsen (hade blivit ännu mer om vi inte hade rört på fötterna så mycket) men de är borta redan. Just nu har jag och johan ett totaltförbud mot all form av sötsaker i två veckor. Det går riktigt bra och jag är inte ens sugen. Ju mindre man äter desto mindre sugen blir man såklart. Det i samband med att hockeyn börjar dra igång får mig att hoppas på att jag ska komma ner till min måbravikt (75 kg).  Imorse vägde jag in mig på 78,7 en vikt som jag faktiskt inte känner mig helt tillfreds med men som är betydligt bättre än de 82 kilona jag kom hem från Prag med.

Sjukt stora portioner, dessa tog priset och jag orkade väl äta upp hälften.
Surkål och rödkål var riktigt gott.

Här var det någon som råkade beställa en exra porttion dumplingar med bacon och fick de i köket att tänka " en extra portion? Nä nu jävlar ska den jäveln få se på dumplingar!" de var jättegoda och alla åts upp (av alla).

Sjukligt goda efterrätter. Creme brulén var nog den godaste jag någonsin ätit

Här provar vi ister på brödet. Det var ingen höjdare och jag misstänker att vi blivit lurade.
-Jo, jo ister är en tjeckisk specialité. Ta det på brödet och salta bara. hehe nu vet vi vad vi ska göra med alla istertunnor som står i källaren. Vi lurar dumma turister att käka det. Hur bra som helst!

Supergod Malibu-ingefära drink.

Öl på pizzeria, öl på restaurang, öl på café, öl överallt

Fasen vad hungrig jag blev efter detta inlägg. Måste genast handla mat för att hålla blodsockret i schack så det inte blir några spontaninköp av godis.

On hold

Livet och praghistorien får vänta ett tag.
Hoppas ni har överseende.

Imorgon är det i alla fall hockeypremiär för A-laget. SIK - Borås i Skara ishall (Billingehov fortfarande indisponibel). Nu drar det igång igen och det torde betyda att sommaren nästan är slut.

Del 2 Hotellet och Kutna Hora

Vi bodde på ett Hotell som heter Jurys Inn som är ett nybyggt hotell och hur fräscht som helst.
Sängarna var bedrövliga (ingen bäddmadrass bara en knögglig madrassbotten som lekte hela havet stormar varje gång man vände sig om) och duschen var ett badkar och det hade väl varit okej om det hade funnits ett duschdraperi eller något men det fanns bara en liten smal glasskiva i ena änden som knappast höll vattnet inom duschområdet d.v.s. hela golvet blev blött. Förutom det så var allt toppen med hotellet.
Stor frukostbuffé varje morgon som till och med innehöll diverse olika bakelser till kaffet (och jag undrar varför jag gick upp i vikt under resan).

Efter att ha vandrat runt på stan första kvällen, ätit på det dyraste stället, klassiker första kvällen och däckat totalt och sovit tio timmar trots obehaglig säng så åkte vi på utflykt första "riktiga" dagen.
Kutna Hora och vi bestämde oss för att prova kollektivtrafiken istället för att åka på ordnad dyr tur.
Svårare än vad man kan tro att hitta tågstationen, svårare att fatta när och var tåget skulle gå ifrån, svårare att fatta hur man köper biljett än vad man kan tro. I Prag är inte engelskakunskaperna på topp om man säger så och mina tjeckiskakunskaper sträcker sig inte längre än till Dobry den. Det är inte så himla lätt att fråga random utvald person på gatan och sen försöka få ett begripligt svar.

Här har vi lyckats virra bort oss riktigt ordentligt. Men vi följde spåren till stationen

Vi lyckades iaf köpa biljett, vilken kostade under 100 svenska kronor för fem personer för en timmes tågresa (Det ni SJ!), och komma på rätt tåg.

Väl framme i Kutna Hora så visade det sig att man skulle ta ännu ett "tåg" till centrum. Jag var osäker på om jag skulle överleva den korta tågresan i det skrangligaste, sorgligaste tågkadaver jag någonsin sett. Men det funkade alldeles utmärkt.

Ladies and gentlemens, prepare for a bumby ride.

Kollade in katedraler, åt en otäck pizza som svaldes ner med öl (vad annars) tog en till öl och åkte sedan skrangeltåget tillbaka till sedlec (vi hade kunnat gå men risken att gå vilse var överhängande) och benkyrkan.
Alla killar fick ta av sig sina kepsar och när jag skulle göra det så sa hon i inträdet bara, no, no only men, catholic church, chatolic church. Okej, jag fattade, män får inte bära hatt i kyrkan men det får kvinnor (tanter)
Det var riktigt fascinerande och rätt äckligt att gå runt där bland alla gamla människoben.
Men visst jag fattar tanken, Livet är skört och genom andlighet kan man leva vidare även när kroppen har förfallit.
På allahelgonanatten har de tydligen gudstjänst här, måste vara en besynnerlig upplevelse.

Del 1 Prag och flygresan

Hemma igen efter fem dagar i Prag, Tjeckien.
Finns inte en chans att jag orkar skriva om hela resan på en gång och jag antar att ingen orkar läsa ett sådant långt inlägg så jag tar det lite pö om pö.

För det första. Jag hatar att flyga, jag är rädd för att flyga, min puls rusar och jag känner allmänt obehag. Jag tänker heller inte skämmas för detta faktum, det är sjukt onaturligt att befinna sig så långt upp i en farkost som väger flera ton. Denna gången försökte jag självmedicinera med lite alkohol men jag hade nog behövt dra i mig en kvarting minst för att det skulle hjälpa. Starten gick ändå rätt hyffsat, sen bjöds det på kyckligsmörgås och ett glas rödvin och sen vips så skulle vi landa igen. Landningen var sjukt obehaglig, skakig och allmänt ljudlig. Ljud och skakningar under flygresa känns inte under några omständigheter bra även om det säkert är heeelt normalt.
Dock blev jag lite distraherad av mina öron som kan göra bedrövligt ont när de inte går att poppa ut (även om jag håller för näsan och blåser så att jag blir illröd i ansiktet). Det var en bebis som gallskrek under landningen och hade det inte varit för åldersskillnaden så hade jag gallskrikit jag med.

Till slut stannade flygplanet äntligen och vi kunde bege oss in på flygplatsen och ta oss till hotellet.
taxiresan dit var nästan värre än att flyga. Jag lovar och svär att vi var ca 30 cm från att krocka. Tjeckiska taxichaufförer vill inte gärna bromsa under några omständigheter. Sen satt vi fast i en bilkö i en tunnel i ca 10-15 minuter. Rutorna var nedvevade och jag trodde på riktigt att jag skulle kvävas pga avgaser.
Men sen var vi i alla fall framme.