Give me drugs

Aftonbladet  skriver om att fokus på naturliga förlossningar ger orealistiska förväntningar. De flesta klarar inte av att avstå bedövning och smärtstillande även om de sagt det innan.

Jag personligen tycker det är fantastiskt dumt att säga att man ska föda naturligt innan men ens vet hur jäkla ont det gör. Varför vill man ens ha en naturlig förlossning? Varför ska man ha mer ont än vad man behöver? Många svarar att de vill vara 100% närvarande och att kvinnor minsann har fött barn i alla tider och klarat det utmärkt.
För det första så har inte kvinnor klarat det utmärkt, föda barn förr var FARLIGT! Risken att dö var rätt så överhängande. Och vad det gäller smärtan så visst fan klarade sig kvinnorna utan bedövning men vad skulle de göra? Skulle de resa sig upp ur sängen och gå? De var ju tvungna att klara det hur de än gjorde. Idag är man inte tvungen att klara sig utan smärtlindring. Många vill det ändå av någon konstig anledning.

Jag tror att det där med 100% närvaro är rent skitsnack, hur närvarande kan man vara om det känns som om man skall dö? Jag tror det handlar om ren tävlingsinstinkt. Man vill vara en duktig kvinna, en riktig urmoder. Riktiga urmödrar använder minsann inte bedövning. Detta märker man rätt snabbt om man läser diverse föräldraforum på nätet (familjeliv o.s.v.) där de nyblivna mammorna är sååå stolta och skryter om att de klarade av hela förlossningen utan någon form av smärtlindring (oftast är det förlossningar som har gått relativt snabbt så de inte riktigt hunnit). Hur ska man svara på det? Jaha vad duktig du var. Då måste det ju betyda att de som till slut ändå valde att bedöva sig var oduktiga, eller?
Kvinnor tävlar om precis allt. Värst verkar det vara med allt som rör barn. Man vill vara den perfekta mamman, bäst av alla. Det är så korkat så det finns inte.

Jag är så trött på kvinnligt tävlande, allt skitsnack kvinnor emellan för att man själv ska framstå i bättre ljus. Kanske pysslar män med samma sak vad vet jag, men om de gör det så märks det i alla fall inte lika tydligt (därmed inte sagt att det inte är lika illa). Jag älskar barn och vill gärna ha barn i framtiden, men jag ryser bara av tanken att jag kanske blir en sådan som tävlar om vem som är mest lyckad förälder på dagis.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag vill ha så mycket bedövningsmedel som bara finns!!! Hur "närvarande" är man på en skala när man är halvt medvetslös av smärta?
Jag tror som du, att det handlar om att man ska "vara duktig", och visa att man kan tåla lite smärta, att bebisen är tillräckligt mycket värd för att man ska kunna stå ut med en stunds smärta. Bullshit!!!

Postat av: Jennie

Ja, bullshit är vad det är. Om jag någonsin skryter om sådana saker så får någon gärna klubba mig med ett basebollträ i huvudet så jag kommer på bättre tankar.

2008-03-17 @ 19:08:22
URL: http://khalypso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback