Cellprov - ta chansen

Var femte kvinna struntar i cellprovstagningen som gör att cancer  i livmoderhalsen kan upptäckas på ett tidigt stadie.

Det är synd och skam tycker jag. När man får denna fina möjlighet så bode man ta den. Jag antar att anledningen till att man inte dyker upp är att man tycker det är riktigt obehagligt att göra en gynekologisk undersökning. Visst är det obehagligt men jag tror det är 100 grr mer obehagligt att dö i cancer.

När jag var på cellprovstagning i höstas (23 års-kollen) så var jag riktigt nervös innan. Det finns väl ingen som tycker det är roligt att göra en sådan undersökning. Barnmorskan sa när hon skulle topsa för att få några celler att undersöka; Nu kan det kännas lite obehagligt. Som om det inte redan var obehaglig, som om inte hela situationen var extremt obehaglig. Jag ville bara springa ut genom dörren och springa så långt bort som möjligt. Men jag stannade kvar och genomförde hela proceduren. Jag vill inte ha cancer men om jag oturligt nog skulle få det vill jag ha bästa möjliga chans att överleva. Det får man om det upptäcks tidigt.

För att få folk att komma tillbaka så krävs det bra barnmorskor, läkare o.s.v. De ska helst inte uttrycka saker som
-Ja du är ju så gammal nu och har säkert varit med om en hel del så det är väl bäst vi testar dig
eller
- Jaha, här var det barberat ser jag!! (med barsk röst)
(båda exemplen är helt verkliga dock är det inte jag som har upplevt dem)
De ska helst vara snälla, icke-dömande och förtroendeingivande yrkesmänniskor som inte ger en men för livet.

Masa er iväg till MVC (eller ev. annat provtagningsställe) nu och ta cellprov om ni inte redan gjort det. Vad som än händer så kan det inte vara värre än att dö i cancer!

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag förstår mig inte på de kvinnor som inte gör det! Visst, det är inte så kul, men det tycker väl ingen? Alla kan bita ihop de få minutrar det tar för att kunna behandla cancer i ett tidigt skede! Vad som helst är bättre än att dö i cancer, som du säger!

Postat av: Jennie

Det är väl det gamla vanliga tankesättet "det händer inte mig" som spökar i kombination med att det är en obehaglig undersökning som får kvinnorna att stanna hemma.

2008-03-19 @ 09:35:48
URL: http://khalypso.blogg.se
Postat av: Maritha

Jo, det är väl så, men det kan hända vem som helst (tom om man vaccinerar sig!)...

2008-03-20 @ 02:20:46
URL: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback