vad spelar det för roll

Läste på aftonbladet om rättegången som behandlar den s.k. stureplansvåldtäkten.

Då hittar jag det här:

"Det är då - eller strax före - som hon, enligt 25-åringens advokat Björn Sandin, ska ha smuttat på en flaska medhavd sprit.

Alkoholhalten i utandningsluften var nämligen betydligt högre än den i blodet, visade proverna som togs ett par timmar senare på kliniken för våldtagna kvinnor.

Reste sig och gick

- Jag tror att hon har tagit upp en flaska och druckit, sa Sandin under sin slutplädering.

Den 19-åriga kvinnan tittade på sitt målsägarbiträde Elisabeth Fritz, skakade på huvudet och reste sig. "

Ärligt talat, so what om hade sprit med sig och drack efter våldtäkten, hade jag fått tag på en flaska sprit efter att ha blivit våldtagen skulle jag väl för fan inte tveka en sekund över att hälla i mig hela flaskan på en nanosekund.
Jag förstår inte resonemanget. Vad har det för betydelse? är man inte chockad och traumatiserad nog om man lyckas hälla i sig sprit?

Våldtäktsrättegångar är dirty shit. Jag är så förvånad över att denna stackars tjej orkar med allt vad det innebär. Att få hela sitt privatliv uppfläkt och synat i landets alla medier. Varför kan inte rättegången hållas bakom lyckta dörrar. Varför ska hela landet få reda på hur många killar tjejen har haft sex med, på vilket sätt hon brukar ha sex på m.m. Det är för fan osmakligt!


Kommentarer
Postat av: Madde

Ja men så är det ju. Som tjej måste man vara oskuld, nykterist och bära burka för att du inte ska behöva bli behandlad på det viset i rättegången. För annars ber man ju om att bli våldtagen och få saker uppkörda i alla hål som finns så man måste sys. Och killen?! Inte fan spelar det roll om han blivit anklagad för samma sak 10 gånger, stackaren uppfattade ju aldrig att hon sa nej. Det är så äckligt att det finns inte!

Postat av: Maritha

En av de sjukaste sakerna, som inte jag har tänkt så mycket på innan, är det faktum att tjejens sexliv och -partners synas med lupp, och inte killens! Självklart borde det vara killens sexliv som synades i sömmarna; det är ju det som spelar någon roll i sammanhanget. Hur tjejen brukar vilja ha sex är lika intressant och relevant som vilken musiksmak hon har!

2007-09-30 @ 09:43:24
URL: http://maritha.blogg.se
Postat av: Jennie

Håller med er båda!

2007-09-30 @ 11:13:43
URL: http://khalypso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback