Sterilisering eller inte?

Läste detta på aftonbladet precis. Artikeln tog upp det (vad dom tyckte) absurda i att man kan genomgå könsbyte redan när man är 18 men för att sterilisera sig krävs det att man är 25. Eftersom ett könsbyte innebär att man blir steriliserad så borde det ju vara samma åldersgräns eller?

Den stora skillnaden tycker jag är att ett könsbyte är ingenting man ångrar medan vissa mycket väl skulle kunna tänkas ångra en sterilisering. Att vilja bya kön innebär ju att man är född i fel kropp d.v.s. det är ingenting man inbillar sig. Det finns säkert månnga som är helt säkra på att de inte vill ha barn vid 18-års ålder. Men hur många hinner ändra sig genom livet. Man är inte samma person när man är 18 som när man är 40. Jag tycker nog att åldersgränsen kan vara befogad. Det finns ju faktiskt andra sätt att skydda sig ifrån att bli gravid än att sterilisera sig. Men jag förstår problematiken om man känner sig helt säker. Måste vara jobbigt att man inte anses vara mogen nog för att bestämma över sin egen kropp.

Svåra frågor! 

Kommentarer
Postat av: Madde

När man är 18 år har man ingen aning om vad man tycker när man är 30 år. Kanske tycker man detsamma, kanske inte. Så ja, kanske en åldersgräns är bra. Samtidigt så kanske det inte är befogat att andra ska bestämma att man är för ung och det är ju individens beslut. Hade fattat åldersgränsen bättre om det varit USA där de kan stämma staten för att de själva röker:P

Postat av: Jennie

Som sagt svåra frågor! Japp USA är ju sanslöst!

2007-05-16 @ 22:31:40
URL: http://khalypso.blogg.se
Postat av: Maritha

Hmm... Jag vet inte vad som är rätt och fel... Själv tycker jag att det känns oerhört drastiskt att sterilisera sig för att man inte vill ha barn (just då); det finns ju som sagt andra sätt att skydda sig... Jaja, vi är alla olika, och tur är väl det!

2007-05-17 @ 00:18:07
URL: http://maritha.blogg.se
Postat av: Jennie

Ja, jag tycker också det känns lite drastiskt. Tänk om man ångrar sig liksom?

2007-05-17 @ 10:20:05
URL: http://khalypso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback