Das Himmel ist nicht bevölkt

Heute ist Mittwoch und die Sonne scheint (stavning?)

Jaja ojojoj, man har läst tyska i 6 år och jag kommer ihåg....ja nästan ingenting. Visst kan jag förstå om jag hör det men att prata själv det är näst intill en omöjlighet. Än värre är det att skriva! jag har traumatiska upplevelser från tysk grammatik men vem har inte det som en gång i tiden har studerat tyska?

När jag och Johan var i Tyskland över dagen på vår Danmarkssemester så blev vi ju till slut hungriga så vi knatade in på någon liten mysig taverna där. Det första jag frågade var naturligtvis om servitrisen (50+) pratade engelska och tala om att man blev modfälld när hon sa nej (på tyska naturligtvis). Jaha, tänkte jag, då är det bara att plocka fram mina eminenta tyskakunskaper som låg begravna någonstans långt in i hjärnbarken.
Det enda som kom fram var: Wir möchten Fleisch mit Kartofeln bitte, varpå servitrisen nickade förtjust och gick iväg för att meddela kocken. När vi så fick in tallrikarna började jag ana oråd när jag såg en tunn, mörk köttskiva liggandes där bland all stekt potatis. Och mycket riktigt, det smakade lever....lever!!!  Inte min favorit direkt men artiga som vi är så åt vi väl upp allt och svarade ja på frågan om det var gott. Eller rättare sagt jag svarade. Johans tyskakunskaper är väl inte dom bästa ;-). Efter att ha stakat fram ett; entschuldigung, könnnen wir bezahlen bitte? så gick vi glada i hågen därifrån, vi hade klarat det! Phuu.

När ska dom lära sig att prata engelska i Tyskland, det är frågan?
 

(Jag tar inget ansvar för ev. stav- grammatik -ordföljdsfel eller fel i största allmänhet i inlägget)


Kommentarer
Postat av: Johan

Jag har för mig att jag gick fram ett entschuldigung jag med ;)

2007-05-16 @ 18:13:07
Postat av: Jennie

Haha, ja kanske det kanske =). Ett väldigt tyst och försynt entschuldigung ;)

Postat av: Madde

Haha farbror Barbros standardfras på tyskalektionerna! Uuuuunderbart!=)

2007-05-16 @ 18:41:46
URL: http://mintto.blogg.se
Postat av: Jennie

Ja vet, farbror Barbro rockade =)

2007-05-16 @ 22:30:03
URL: http://khalypso.blogg.se
Postat av: Maritha

Johan tyst och försynt?! Vet inte om jag tror på det..;) Allvarligt talat så är ju faktiskt engelska det universella språket nu för tiden, men det kanske bara är vi som tycker det? I många sydligare länder så kan de ju faktiskt väldigt dålig engelska...

2007-05-17 @ 00:21:33
URL: http://maritha.blogg.se
Postat av: Jennie

hehe, nä det kan man inte tro =).
Ja, engelskakunskaperna är väl lite sisådär på vissa ställen!

2007-05-17 @ 10:18:30
URL: http://khalypso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback