Om twilight

VARNING! spoiler
Om du tänker läsa böckerna alternativt se filmerna läs inte det här.





































Vampyrer i all ära men de här böckerna är fan otäcka, inte otäcka som i skräckotäcka utan otäcka som i att de kommer förstöra en hel jäkla generation unga tjejer.
Ung tjej möter gammal man (han råkar bara vara konserverad till 17-åring i egenskap av vapyr) och åh han är så vacker och åhh jag kan aldrig leva utan honom och åhh och åhh och åhh hela tiden. Bella (mes) är 17 år gammal och trånar och trånar och trånar. När han råkar försvinna så får hon en årslång depression och kan inte leva vidare (vad hände med förlorar du en står det dig tusen åter). Sedan kommer han tillbaka och då är allt röda rosor igen, och hon ska till och med ge upp sitt mänskliga liv för honom och leva i all evighet (fy fan vad trött man skulle bli på varandra om man tvingads leva en evighet ihop). Sen blir hon helt plötsligt gravid och det är ju naturligtvis helt fantastiskt även om fostret förstås vill gräva sig ut ur hennes kropp (snacka om bisarrt, trodde det var ungdomsböcker) jaja det går bra, hon blir mamma vid 18 och i samma veva vampyr. Och allt går bra till slut och de lever lyckliga i alla sina dar yadayadayada.

Vad är det för jäkla budskap. Hitta en stenrik man (pojke) med förkärlek för snabba exklusiva bilar som du blir blixtkär i. Tro att ni kommer vara störtförälskade hela livet.  Ge upp hela ditt liv för honom och dö om han mot all förmodan skulle lämna dig (under kategorin det är inte dig det är fel på det är mig, du kan få någon som är bättre för dig). Gift er och skaffa barn när ni är 18 för det går ju naturligtvis hur bra som helst.
Det är bullshit hela skiten. Jäkligt fegt slut var det också, jag hade sett fram emot århundrades vampyrslagsmål så blev det någon jäkla diplomatisk lösning. Besvikelse är bara förnamnet. Slutet på Harry Potter var betydligt mer kittlande än detta meseri. Det enda som var posistivt var att Bella för en gång skull fick göra någonting bra...men det är ju bara för att hon "är född till att bli vampyr". Vilken tur att hon blev så himla mycket bättre på alla sätt och vis, det hade ju varit synd om hon på något sätt ångrade sig (eller befriande).

Ärligt talat så ångrar jag all tid jag har lagt ner på att läsa de här böckerna, men det är bara för att jag måste veta vad alla snackar om och för att jag hoppades på något slags harry pottersubstitut.


Kommentarer
Postat av: Madde

Haha du är för härlig! Jag har inte tänkt på det ur den synvinkeln, däremot tyckte jag filmerna var dötråkiga! Eller filmen, jag såg bara den första. Typ. Näääästan såg jag den!=)

Postat av: Jennie

Hehe, första filmen var verkligen urtråkig, andra var också urtråkig och tredje ska vara lite bättre. Men om tredje är liite bättre än urtråkig så vet jag inte om det är så jäkla bra ändå. Kanske ska skippat helt och hållet nu, jamenar jag tycker inte edward (filmversionen) är ett dugg snygg och magruteporr (liksom fjortisarnas anledning till att man ska se tvåan) kan jag beskåda på internet om jag skulle vilja

2010-09-07 @ 21:27:17
URL: http://khalypso.blogg.se/
Postat av: Maritha

Som vanligt tycker jag att böckerna är bättre än filmerna- där kan man göra personerna hur snygga eller fula man vill- på sitt eget sätt :)

Håller för övrigt med om att Bella är en supermes- Vart tog feminismen vägen??? Tycker i alla fall att det är lite uppfriskande när hon i andra boken/filmen ska åka motorcykeln och dyka från stup (om man bortser från att det är för att hon får Edward-hallisar i sina nära-döden-upplevelser...)!

2010-09-12 @ 18:26:43
URL: http://maritha.blogg.se/
Postat av: Jennie

Har ju helt missat att du ahr kommenterat på detta inlägg. Jo fast jag tycker att filmerna är urusla så det säger inte så mycket om böckernas kvalitet =). Jo visst är det kul att hon dyker från stup helt plötsligt men eftersom det bara är för att ens få se edward så tycker jag att det är bullshit det med :P. jäkligt konstiga böcker och värderingar överlag.

2010-10-07 @ 14:50:56
URL: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback