Gå och rösta

Ni har väl/kommer väl att rösta idag?
Det är nog en av de viktigaste sakerna man kan göra som medborgare i ett demokratiskt samhälle.
Passar ingen av partierna? Rösta på Kalle Anka-partiet då. En missnöjesröst är också en röst, även om jag i det här valet tycker det är ganska viktigt att rösta på ett etablerat parti för att hindra ett visst annat parti från att komma över 4 %, men ligg inte hemma på sofflocket.
Jag hoppas på regeringsskifte i första hand och på alliansvinst i andra hand. Det värsta vore en minoritetsregering med Sverigedemokraterna som vågmästare. Om SD kommer in i riksdagen så kommer jag att skämmas å den svenska befolkningens vägar. Jag kommer skämmas så mycket som jag aldrig har skämts förut. Jag vill inte gå med på att ett parti som för bara sisådär tiotal år sedan var en samling mer eller mindre organiserade rasister/nazister.
Visst får man debattera invandrarfrågor utan att vara rasist men faktum kvasrtår, SD kommer ursprungligen från en salig bladnning av  rasistisk/nazistiska organisationer, många medlemmar har varit uttalade rasister/nazister. Bara för att de har putsat till partiagendan en aning så övertygar det absolut inte mig. Dessutom har de ett antal andra punkter i sitt partiprogram som jag absolut inte kan acceptera; mot homosexuellas rättigheter, stärka svenska kyrkans roll i samhället (jag är starkt för sekularisering och tycker inte att religion har något som helst att göra i politiken), kvinnorna ska i princip stannahemma med barnen (om man läser mellan raderna) o.s.v.

Jag hoppas och hoppas och hoppas på att jag imorgon inte måste vakna upp i en värld där jag behöver skämmas över att vara svensk.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Nej, nog för att de har bytt bomberjackan och kängorna mot kostym, låtit håret växa och polerat upp fasaden + partiprogrammet, men mig lurar de inte. Tyvärr lurade de uppenbarligen alldeles för många andra..:(

Postat av: Jennie

Jag är tyvärr inte så säker på att de ens är lurade. Jag tror de tycker så här: Ut med alla invandrare och allt blir bra.

Läste i SLA idag att en av deras tänkta riksdagsmän ville skicka ut alla muslimer med "piska och morot" han lisktällde också islam med nazism och kommunism vilket också tyder på sjuk ointelligens. Hur kan man likställa en religiös politiskt heterogen grupp med en ganska politiskt homogen partigrupp. Det är ju som att säga att alla kristna skulle vara KD vilket vi vet inte är fallet. Jag är ju kristen, i alla fall kulturellt, inte fan skulle jag någonsin rösta på KD för det. Det är ju så okunnigt så det är inte snat, man vet allvarligt talat inte om man ska skratta eller gråta, jag antar att man får välja att gråta nu när de är inne i finrummet.

2010-09-20 @ 18:25:07
URL: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback