ESC

Kommentarer om resultatet:

1.   Tyskland                “Satellite”, Lena Meyer-Landrut -
Catchy, bra låt som verkligen stack ut. Jag förstår verkligen att den vann. Jag går och sjunger på den konstant

2.   Turkiet                   “We could be the same”, MaNga
Halvtrist men ändå okej rockigare låt. Om de hade struntat i rapinfluenserna så hade den varit mycket bättre.

3.   Rumänien               “Playing with fire“, Paula Seling & Ovi
Det spelar ingen roll hur bredbent sångerskan, som kunde spräcka glas satt, jag tycker den har låten var medioker på sin höjd.

4.   Danmark                “In A Moment Like This”, Chanée & N’evergreen
Snark, snark och åter snark. Som att färdas tjugo år tillbaka. Jag fattar inte att Europa fortfarande gillar sånt här. Det måste vara väggen som gjorde det.

5.   Azerbajdzjan          “Drip drop”, Safura
Mycket bra popballad. Den där Anders Bagge vet avd han gör. Men hon var verkligen trist på scenen, såg nervös ut. Och när hon skulle göra de där åttorna med armarna när hon sjöng drip-drop så såg det alltid ut som om hon inte riktigt var säker på åt vilket håll åttorna skulle börja och sluta.

6.   Belgien                   “Me and my guitar”, Tom Dice
Söt kille, söt röst, söt låt...fröstår att den kom högt. JAg är väldigt svag för gitarrspelande  så det är klart jag gillade det.

7.   Armenien               “Apricot Stone”, Eva Rivas
Amazonkvinnan levererade, dock med en liten tendens till utsliten röst. Förtjänade verkligen en högre placering, men så avr hon ju min favorit också.

8.   Grekland                “Opa”, Giorgos Alkaios & Friends
Som rövarsången (ur ronja rövardotter) fast på grekiska. Nej det här känns tröttsamt Grekland, Avdankad strandraggare som sjunger opa, kan man få en lite överraskning nästa år? som t.ex. att ordet opa inte finns med en enda gång i texten?

9.   Georgien                “Shine”, Sofia Nizharadze
Bra låt, bra sångerska, men inget som direkt fastnade.

10. Ukraina                  “Sweet People”, Alyosha
Skrikapan igen. Jag fattar inte vad folk ser i den här låten, den har ingen direkt melodi och på scenen står marilyn mansons flickvän och gapar ut texten. Jag tycker låten var en av de sämsta.

11. Ryssland                “Lost and forgotten”, The Peter Nalitch band
Jag fattar inte det roliga så jag kan bara bedöma låten, vilken sög naturligtvis. Jag tyckt inte det var så roligt när han kollade på ett foto som egentligen var en teckning medan han sjöng looking at yout photo men det är uppenbarligen sånt som går hem i Russia. Och även i stora delar av Europa vad det verkar eftersom låten fick en alldeles för hög placering

12. Frankrike               “Allez! Ola! Olé!”, Jessy Matador
Även om texten bestod av sammanlagt tio ord ungefär och jag trodde att hans rumpa skulle skaka så mycket att den till slut ramlade av så tyckte jag att det svängde, faktiskt. Kan tänka mig att ta en mojito och skaka rumpa till den här i sommar.

13. Serbien                  “Ovo je Balkan”, Milan Stankovic
Först tyckte jag att det här bidraget var fruktansvärt dåligt, men nu efter att ha lyssnat igen så är jag lite mer positivt instäld. den är helt klart dansvänlig och slipper jag bara se scenshowen så går den att lysnna på. Sticker i alla fall ut.

14. Israel                    “Milim”, Harel Skaat
Tycker bara att det låter som att han sjunger simsalabim hela tiden. Fattade aldrig storheten, tyckte låten var helt klart medioker även om hans röst är vacker.

15. Spanien                 “Algo Pequeñito”, Daniel Diges
Dålig, dålig, dålig....jag såg aldrig ens att den där snubben hoppade upp på scenen får då hade jag akut-stängt-av både hörsel och syn. Den där figuren borde straffs extra hårt eftersom han gjorde att vi var tvungna att genomlida bidraget en gång till....3 års fängelse borde väl vara lagom.

16. Albanien                “It´s all about you”, Juliana Pasha
Kommer inte ens ihåg det här bidraget...snark

17. Bosnien                 “Thunder And Lightning”, Vukasin Brajic
Faktiskt riktigt hyffsat, men förmodligen ganska fel för eurovison med tanke på placeringen.

18. Portugal                 “Há dias assim”, Filipa Azevedo
tråååkigt, trååååkigt, tråååkigt.

19. Island                    “Je Ne Sais Quoi”, Hera Björk
Riktigt tråkigt tyckte jag. Fastnade inte alls för det här. Låter som någon ratad eurodiscolåt. Kommer absolut inte hamna på min playlist

20. Norge                    “My heart is yours”, Didrik Solli-Tangen
Och någon norsk medianisse hade fräckheten att kalla Annas bidrag för tråkigt när det här är vad Norge bidrar med? Visst var killen snygg , men han sjöng falskt och Sverige har rdean tävlat med den här låten var ganska så många år sedan....då hette den Symfoni och framfördes av Loa Falkman.

21. Cypern                  “Life looks better in spring”, Jon Lilygreen &
Ok låt, men texten är bara så banal.

22. Moldavien             “Run away”, Sunstroke Project & Olia Tira
Åh den juckande saxofonisten. Jag tror jag ska lära mig de där movsen, borde få midjan i bikiniform på nolltid. Tyckte den var något bättre nu, men koreografin gör allt =).

23. Irland                    “It’s For You”, Niamh Kavanagh
Snark, sanrk, snark. Och stackars sångersa som fick stå på en låda för att inte se kort och rund ut. Det slutade med att det inte såg klokt ut....någonstans. Det går ju omöjligt att ta en låt på allvar när sångerskan ser ut som en staty med tillhörande kvadratiska form nertill 8alltså den där betongklumpen som statyer brukar stå på)

24. Vitryssland            “Butterflies”, Three Plus Two
Snaaaaaaaaark, varken robert wells eller fjärlisvingarna kunde hjälpa denna hopplöst trista låt.

25. Storbritannien        “That sounds good to me”, Josh
ZZZZZZzzzzzzzzz

 Annars tycker jag att det var kul att de allra flesta bidragen var serösa i år (även om man kan ifrågasätta t.ex. nederländerna och de där med silverkalsongerna , lettland? litauen?) ingen sjungande kalkon eller clown så långt ögat kunde nå...skönt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback