Prag Del 4:

Sevärdheter:
Förutom Kutna Hora fanns det ju självklart en hel del sevärdheter varav vi besökte några stycken.
Vi skulle egentligen ha besökt arbetslägret/koncentrationslägret Terezin (theresienenstadt) men det hann vi tyvärr inte och det grämer jag mig lite över. Får bli om man kommer tillbaka någongång.






Vaclavplatsen med naturhistoriska (tror jag) muséet längst upp. Att posa vid fontäner är förresten obligatoriskt visste ni det?



Den astronomiska klockan får man ju bara inte missa och varje timma så börjar klockspelet och alla apostlar tittar förbi och någon snubbe i tornet spelar trumpet (vilket jäkla sommarjobb) och sen måste alla turister applådera. Det kan hända att jag rycktes med i stämningen och applåderade jag med.


Vi vandrade även upp i tornet och fick njuta av den Pragska utsikten. Notera gärna hur krampaktigt hårt jag håller i min väska. Ficktjuvar ska banne mig inte få sno något från mig.



Vi vandrade hela vägen upp til slottet som inte alls var så märkvärdigt när man är bortskämd med ett stort fint slott i Stockholm, dock hade de självklart en oerhört imponerande katedral (igen). Katoliker ver hur man bygger magnifika hus till Gud, det är en sak som är saker.


Turistfällan Karlsbron var helt magnifik med alla sina helgonstatyer.
Här St Johannes. Någon slags präst/munk som vägrade skvallra för någon kung om vad hans fru sagt under bikten. Därför torterades han och kastades i vattnet här. Om man rör vid det där guldiga längst ner på statyn skall man få lycka eller något sådant (om faktan är bristfällig är det för att jag inte uppfattade allt vad guiden sa som vi tjuvlyssnade på). Självklart rörde vi statyn men jag kände mig ganska som vanligt efteråt. kanske förtogs effekten av att vi spritade våra händer intensivt direkt eftråt. Det kanske är ett sådant där 2 för 1- erbjudande. Ta lyckan få bacillerna på köpet.


Vi besökta också de judiska kvarteren och kyrkogården (som ju inte kan heta kyrkogård väl? det är ju inga kyrkor. Men begravningsplats eller vad som passar. Ni fattar vad jag menar).
Vi besökte också två synagogor varav den ena hade väggarna fulla av namn, namnen på alla de som blev bortförda under andra världskriget. Den andra hade någon slags utställning om bl.a. förintelsen men också lite om judisk kultur m.m.


Här sitter vi och väntar utanför en synagoga. Alla ser otroligt roade ut, kan bero på akut blodsockerfall.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback