Prag Del 3: Mat och dryck

I Prag var maten och inte minst ölen snorbillig.
Den var dessutom mycket vällagad (det tog dock ganska lång tid innan man fick maten så gå inte och sätt er på en restaurang svinhungriga).
Restaurangerna heter restaurace och finns överallt. Priserna är naturligtvis betydligt lägre om man tar några steg från huvudgatorna men det räcker faktiskt med att ta just några steg.
Jag gillade maten väldigt mycket. Dumplings (vet inte vad det heter på svenska, men typ kokade degbollar av potatis eller bröd) med kött  och någon gräddig sås till smakade mumma. Dessutom var portionerna väl tilltagna.
Eftersom maten var så billig så kunde man unna sig dessert och de hade underbara äppelkakkor (strudlar) som gott nog bestod av mer äpple än deg.

En öl kostar väl cirkus 15 svenska kronor så av naturliga skäl blev det en hel del öl.
pilsner urquell (som även finns på systemet) var nog det vanligaste förekommande fatölet och jag hittade ett supergott mörkt öl som heter Kosel (finns tyvärr inte i Sverige). Sista dagen fanns det också att beställa en mix av urquell (tror jag) och Kosel som verkligen var super,supergott.

Vi hittade också en bar som serverade underbara drinkar av sorten man normalt aldrig hittar i Sverige. Riktiga hantverk med fina dekorationer av frukt och annat. Också förrädiskt billigt naturligtvis...och ja mojiton var wunderbar.

Jag gick upp två kilo under vistelsen (hade blivit ännu mer om vi inte hade rört på fötterna så mycket) men de är borta redan. Just nu har jag och johan ett totaltförbud mot all form av sötsaker i två veckor. Det går riktigt bra och jag är inte ens sugen. Ju mindre man äter desto mindre sugen blir man såklart. Det i samband med att hockeyn börjar dra igång får mig att hoppas på att jag ska komma ner till min måbravikt (75 kg).  Imorse vägde jag in mig på 78,7 en vikt som jag faktiskt inte känner mig helt tillfreds med men som är betydligt bättre än de 82 kilona jag kom hem från Prag med.


Sjukt stora portioner, dessa tog priset och jag orkade väl äta upp hälften.
Surkål och rödkål var riktigt gott.


Här var det någon som råkade beställa en exra porttion dumplingar med bacon och fick de i köket att tänka " en extra portion? Nä nu jävlar ska den jäveln få se på dumplingar!" de var jättegoda och alla åts upp (av alla).



Sjukligt goda efterrätter. Creme brulén var nog den godaste jag någonsin ätit


Här provar vi ister på brödet. Det var ingen höjdare och jag misstänker att vi blivit lurade.
-Jo, jo ister är en tjeckisk specialité. Ta det på brödet och salta bara. hehe nu vet vi vad vi ska göra med alla istertunnor som står i källaren. Vi lurar dumma turister att käka det. Hur bra som helst!


Supergod Malibu-ingefära drink.


Öl på pizzeria, öl på restaurang, öl på café, öl överallt


Fasen vad hungrig jag blev efter detta inlägg. Måste genast handla mat för att hålla blodsockret i schack så det inte blir några spontaninköp av godis.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback