Högskoleprovet

Jag har aldrig gjort högskoleprovet.
Jag kom in på det jag ville med mina betyg så jag har aldrig sett någon poäng med att betala 300 riksdaler för att sitta och plågas en hel dag i någon sunkig skolsal. Visst har jag någongång övervägt om jag skulle göra det bara för att få ett resultat liksom. Se om några kunskaper fastnat utan att  pluggat till det innan.
Det finns ju flera sidor på nätet där man kan göra ett testprov med eller utan tidsbrist och jag har försökt flera gånger men jag tröttnar alltid. Vem orkar spendera flera timmar på det när det inte är på riktigt liksom. Det enda jag orkar med är orddelen, dels för att det går snabbt att genomföra och dels för att jag är strålande bra på ordkunskap. Jag kanske inte sätter alla ord men de flesta.  

Sen att jag gissade rätt på jokk=fjällbäck enbart på grund av jokk bärdryck hör inte till saken. Rätt som rätt oavsett vad man hämtar kunskapen ifrån. JAg är heller inte ensam om den kopplingen har jag hört.

Jag skulle förmodligen få ett riktigt bra resultat på ord men det finns ju fyra andra delprov.....not so very good på dem tror jag. Det här med att behöva svara på alldeles för många frågor under alldeles för kort tid. Det tilltalar mig ingenting. Men det kanske bara är ren och skär feghet. Vad gör jag om jag får ett pissdåligt resultat? Är mitt liv baserat på en lögn då? Får man fortfarande sin examen om man är sämre än en medelmåtta på högskoleprovet? Jag tror jag skippar´t! Jag tänker ändå inte söka in på läkar/veterinär/psykolog - programmet om jag är så bra att jag får 2.0 (fet chans liksom). Allt att förlora, inget att vinna.

Sen är det ju roligt att aftonbladets artikel -
Testa, så bra är du på högskoleprovet - enbart åtföljs av ett test på, just det, ord-delen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback