Om att ge och ta

Aftonbladet. Jag fattar inte varför jag fortfarande läser. Ena stunden är svininfluensan livsfarlig och hur många människor som helst kan dö. När tillräckligt många är livrädda och ber om att vaccinet ska komma i tid så att de slipper död och lidande då är helt plötsligt vaccinet livsfarligt. Det innehåller kvicksilver och gud vet vad, man kan dö av det och det kan ge svåra biverkningar.
Jag tycker synd om människor som är ängsliga och som läser aftonbladet. Det kan inte vara lätt att tro att man kommer att dö eller lida svåra plågor oavsett hur man gör. Biverkningar kan man ju alla gånger få av vaccin men att de skulle bli så allvarligt som i AB:s artikel måste vara oerhört, oerhört sällsynt.
Dessutom handlar artikeln om vaccination mot den årliga influensan inte svininfluensan, men då aftonbladet bara beskriver den som influensan kommer förmodligen en hel massa människor tro att det handlar om H1N1.
Dessutom är det ett klipp från youtube artikeln bygger på och ärligt talat, hur är det med källkritik? Youtube kan väl för sjutton gubbar inte anses vara sanningen. Denna artikel är ingenting annat än ett nytt riktigt lågvattenmärke från aftonbladets sida.

Folk får naturligtvis göra hur de vill med vaccinet, men att skrämma folk på det här viset är ruttet. Valet om vaccin bör väl bygga på vetenskap och inget jäkla youtubeklipp som någon "nyhets"redaktion i USA har knåpat ihop. När jag var liten läste jag en ding, ding värld. Till och med då, liten och oförståndig som jag var, fattade jag att allt som skrevs, även om det stod i en tidning, inte var sant.





Kommentarer
Postat av: Madde

Det där klippet ÄR fejk och hör enbart hemma i en Ding Ding värld! Helt sanslöst att de publicerar det som en nyhet när det dyker upp på skämtsidor världen över!

Postat av: Jennie

Ja, det är helt sanslöst. Får tidningar göra så ens?

2009-10-26 @ 10:50:48
URL: http://khalypso.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag tror inte att de har någon skyldighet att bevisa att det är sant men det är ju helt klart omoraliskt av dem att publicera videon. Hade varit mycket bättre om de bara hade nämnt videon ävem fast även det är vidrigt dåligt omdöme!

2009-10-26 @ 11:27:03
URL: http://mintto.blogg.se/
Postat av: Maritha

Vi pratade just om detta på jobbet härom natten; undrar om de är beredda på att ha X antal liv på sina samveten, liv som hade kunnat räddas med hjälp av en enkel spruta?

2009-10-30 @ 15:46:54
URL: http://maritha.blogg.se/
Postat av: Jennie

Maritha: det är nog inget som de kommer bekymmra sig om alls. De verkar ju inte ha någon skam i kroppen så då borde de ju inte få dåligt samvete alls.

2009-10-30 @ 16:55:46
URL: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback