Konsten att trolla med statistik

Så var den nu här IPRED-lagen.
En lag där man tvingar företag (bredbandsleverantörer) att lämna ut uppgifter om sina kunder för ett brott som inte ger fängelse. uppgifterna skall lämnas till storföretag så att de i sin tur kan utpressa folk på pengar: Betala annars drar vi dig inför civilrätt där du t.o.m. får betala din egen advokat.

Jag är inte så förtjust i den nya lagen kan man säga. Jag är inte för illegal fildelning heller och jag antar att politikerna med Beatrice Ask i spetsen tyckte att detta var enda utvägen för att slippa tjöt från film- och musikbolag. Borgliga regeringen som maler på och maler på om individens frihet. Ha pyttsan säger jag. Mer och mer statlig övervakning är vad man får.

Nu till statistiken. Antipiratbyråns ansikte utåt (kommer aldrig ihåg hans namn) uttalade sig några dagar innan den 1 april om att "det finns tecken som tyder på att fildelare bunkrar upp med illegalt material" . 1 april hörde jag samma man skandera "Fildelningen är 30 % mindre idag än igår, det tyder på att lagen fungerar!" . Jamen om det bunkras upp dagen innan (man kan ju anta att uppbunkringen var som intensivast kvällen innan då alla skulle "passa på" att ladda ner den där filmen och den där skivan) är det då så smart att jämföra med just den dagen. 30 % i detta fallet säger ju inte så mycket. Fildelningen dagen innan kan ju ha varit 30 % högre än normalt. Vad skulle siffran ha varit om man jämförde internettrafiken 1 april 2009 med 1 april 2008. Antagligen inte 30 %.
Och att utropa att lagen fungerar redan efter en dag är väl att ta i (ropa inte hej förrän o.s.v.). Det är klart att folk blir en aningens nervösa i början för att de inte riktigt vet vad som kommer hända.  I Finland verkar ju liknande lag inte ha gett någon effekt överhuvudtaget, varför skulle den göra det här?
Slutsats. Statistik kan alltid manipuleras att ge det resultat man vill, Det har jag sett otaliga exempel på

Försäljning av film och skivor kommer aldrig bli som den en gång var. Det är dags för bolagen att fatta det och ta klivet in i framtiden istället.

Kommentarer
Postat av: Madde

Bra sagt!=)

Postat av: Jennie

Ja visst var det ;).

Man skriver bättre när man är arg.

2009-04-05 @ 12:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback