Studieteknik

Så här går det till när jag pluggar organisk kemi.

1. Jag läser igenom ett kapitel så koncentrerat jag bara kan (vilket innebär att jag kollar på klockan sisådär en 10 gånger, kollar hur många sidor det är kvar av kaptlen varannan sida, äter halstabletter, typ en ask)

2. Jag ger mig på problemen man skall lösa efter varje kapitel. Jag börjar klura ut hur man ska göra, kommer en pyttebit, ger upp, kollar i facit och det visar sig att jag har tänkt helt fel från början. Vad bra nu har jag ju kollat facit på a-uppgiften nu blir b-uppgiften skitlätt. Börjar med b-uppgiften på samma problem, börjar tänka, ger upp kollar i facit. Och sen så börjar det om, samma visa varje gång MEN jag lever för de där sällsynta ögonblicken då man faktiskt kan klura ut hela svaret och sen kolla i facit och se att det är helt rätt. Det är nästan som magi. Organkemimagi! Och de blir fler och fler ju mer man pluggar. Så jag tänker inte ge upp den här gången.

Jag undrar när jag började tycka att kemi var svårt. Det var nog i det ögonblicket när man slutade med 1 mol natrium + 1 mol klor = 1 mol natriumklorid och gick vidare till mer avancerade grejer. Jag längtar tillbaka till högstadietiden, då var jag en stjärna på kemin. Fick t.o.m. ett stipendie när jag slutade nian för att jag var en sån superstar i NO:n. Ahh those were the days. Men nu pluggar jag för att bli en stjärna igen.

Antal pluggtimmar organkemi idag: 4 (för dåligt men bättre än inget)

Kommentarer
Postat av: Maritha

4h organkemi är väl inte dåligt!

Bra jobbat!

Postat av: Jennie

Nä det är ju inte så dåligt men jag måste "öka takta" om jag ska hinna allt

2008-10-21 @ 09:53:05
URL: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback