Religion vs. Ateism

Håller just nu på och läser Illusionen om Gud skriven av ateisten/biologen Richard Dawkins.
Mycket intressant bok må jag säga. Den beskriver i ord så mycket av det jag själv har emot religionen som företeelse även om jag aldrig skulle kunnat komma på det själv.
Jag är inte uttalat ateist men jag är defenitivt inte religiös heller. Kort sagt jag vet inte riktigt vad jag står i frågan.
Det jag vet är att jag är starkt ogillar religiös fundamentalism, påprackandet av religionen på andra människor som inte tycker likadant. Jag bryr mig inte om folk är religiösa däremot bryr jag mig när religionen går ut över mig eller andra människor. Jag tycker i allmänhet att starkt religösa människor är dåligt upplysta och oallmänbildande därför att de vägrar ta till sig något som inte är sanktionerat av bibeln eller någon annan helig bok.

Ett starkt minne jag har är från ett debatttillfälle vi hade under kukturdagarna på min gymnasieskola Västeröjd. Där skulle två debattörer lufta sina argument för och emot Guds existens. Det ena argumentet : Bibeln säger det, jag tror på det dräför finns han (egentligen inte ett dugligt argument jmfr gröna marsmänniskor finns, det står i en bok därför är det sant) Varpå den andra kontrar med evolutionen. Så ropar första raden bestående av kristna musikstuderande ut sina protester. - Det finns INGA bevis på att evolutionen existerar.
Hade de varit mer pålästa så hade de kanske insett att det finns mängder med bevis som talar för evolutionen men nejdå. Att så fullständigt förkasta något som det finns hur mycket vetenskapliga bevis på som helst (t.ex. fossila fynd i de olika skikten i jorden som alltid kommer i rätt ordning,kol-14 metoden, det faktum att alla djurarters foster i början i stort sett utvecklats likadant och ser likadana ut tyder väl på att det finns ett gemensamt ursprung m.m.) bara för att en bok säger annorlunda, det skrämmer mig. Förmodligen har de inte ens läst sig in på ämnet evolution överhuvudtaget då de var esteter (inget ont om esteter) och torde inte ha läst särskilt mycket biologi. Men även om de hade det så spelar det ju ingen roll då det strider mot bibeln och därav reaktionen "jag vägrar lyssna eller ens begrunda möjligheten att bibeln inte är sann".

Ett stycke ur boken Illusionen om Gud fastnade jag för speciellt. Det om Fundamentalismen och undergrävandet av vetenskapen s300 i pocketversionen jag har.
"Fundamentalisterna vet att de har rätt därför att de läst sanningen i en helig bok, och de vet på förhand att ingenting kommer rubba dem ur deras tro.....Boken är sann och om det verkar finnas bevis på motsatsen är det beviset som måste förkastas, inte boken"
Detta tvärt emot vetenskapen då där man tror på bevis och förkastar det gamla, ibland går det trögt men finns det bara tillräckligt med bevis så är det det man tror på i vetenskapsvärden i slutänden (nu pratar jag i generella termer).

Kan man kombinera religion med vetenskap? Det kan man säkert men det måste nog till en hel del kompromissande med religionen för att det ska funka. Religiös fundamentalism och vetenskap kan aldrig enligt mig gå hand i hand.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Den boken står mycket högt på min "att läsa"-lista!

Just nu har jag precis börjat med "religionernas historia" av Sören Wibeck, som ger en fördjupning om inte bara de stora världsreligionerna, utan också flera mindre religioner/grenar. Det ska bli intressant (tror jag)!

Postat av: Jennie

Den är bra, enda negativa är väl att den är lite väl akademisk skriven. Svårt att hänga med ibland tycker jag.

2008-10-07 @ 15:10:33
URL: http://khalypso.blogg.se/
Postat av: mel

Bra inlägg. Det som stör mig mest är att många religiösa människor förväntar sig att vi andra dödliga ska visa dem nån slags respektfull vördnad, och det ska inte vara ömsesidigt heller. Ibland har man sociala spelregler som direkt går emot ett lands lagar. Detta för att deras egna lagar är "högre" och instiftade av diverse gudomligheter. Eftersom fundamentalister alltid har rätt är det vi andra som bör ändra våra syndiga vägar. Svenska kyrkan likaså, du föds till att betala skatt till ett religiöst samfund som kanske är relativt beskedligt och oskyldigt nuförtiden, om än konservativt och icke-utvecklande, men som historiskt sett också bär mycket blod på sina axlar. Jag hade skrattat skadeglatt om samfunden blev av med sina rättigheter att viga altogether. Det ska kosta att vara inskränkt.



Sen känner jag inget större behov att ställa mig så stora frågor som varför vi finns och hur vi kom till på daglig basis. Jag känner till vilka teorier som finns, och är ganska nöjd med det. Det finns så mycket annat att njuta av under tiden man är här.

2009-05-29 @ 18:08:58
URL: http://mel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback