Generation fett

Såg TV 3 program Generation fett igår där svenska Lotta begav sig till delstaten Mississippi för att kolla in maten och folket där. Stackars människor, bara friterat,friterat,friterat överallt (hur sanningsenligt TV3 skildrade det kan jag inte svara på då jag aldrig varit där). Snabbmaten är billigare än vanlig mat med frukt och grönt så de fattga har bara råd med den dåliga maten. Jag vill dra mig till minnes att i boken Jag och extra allt av Morgan Spurlock (han som gjorde filmen Supersize me och enbart åt på McD i en månad) står det att i många fattiga områden i USA finns bara snabbmatskedjor medan de billiga stormarknaderna med mer nyttig mat finns i de rikare förortsområdena. det är lätt att sitta och skrika att folk bara ska skärpa sig och gå ner i vikt men med de förutsättningarna förstår man ju att det är svårt.

Det som berörde mig mest i gårdagens program var en liten treåring som drack coca-cola hela dagarna + en massa annat friterat, sött och vidrigt ur hälsosynpunkt. Hans mamma hade helt gett upp. På frågan om vad hon önskade för sin son i framtiden svarade hon: Jag hoppas han kan börja äta mer hälsosamt och så hoppas jag att han slutar med coca-cola. Hallå! Din son är tre år gammal, han kan kan väl knappt gå på toaletten själv, hur ska en treåring klara av att ta något som helst ansvar för sin hälsa och kost?! Ok att det är svårt att köpa nyttig mat om man är fattig men att ge cola till en treåring stup i kvarten det kan ju knappast handla om pengar, det handlar ju om föräldraansvar och förmodligen om okunskap. Varför ska en treåring överhuvudtaget dricka cola varje dag? Man blir mörkrädd. Barn kan inte välja själv vad de ska äta. Tyvärr verkar inte alla förstå det, inte heller i Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback