"De svek sitt land"

Debatt igår diskuterades något om idrott och media, vad exakt det var som debatterades vet jag inte eftersom programmet var näst intill slut då jag satte på SVT. Jag hann höra den alltid så lysande Magnus Betnér prata om sportjournalistik och jag hann se någon nisse från Expressen sitta och bortförklara en av de grövsta övertrampen, mig veterligen, begånget inom svensk sportjournalistik.
Salt Lake-OS. Sverige förlorar mot Vitryssland i hockey. Jag minns det som igår, även om minnet möjligtvis bleknat lite sedan guldet i Turin. Jag var fullständigt vansinnig, jag minns att jag skrek och svor som en sjöman efter slutsignalen. Jag minns att mamma nästan skrek åt mig att lugna ner mig (det kan bara en människa totalt ointresserad av sport göra). Jag var bedrövad och ledsen och besviken och upprörd. Jag minns Mats Sundin, tårögd, stå och försöka förklara varför det blev som det blev. Jag minns vitryssarnas glädje, laget som redan bokat biljetterna hem fick nu spela semifinal.

Jag minns också Expressens rubrik dagen efter:
Skyldiga: De svek sitt land.
Och sen bilder på alla spelare i Tre Kronor, bilder som annars ser på brottslingar, flygplanskapare och andra mindre populära personer. Det var fullständigt vidrigt. Hur kan man svika sitt land genom att förlora i en idrott? Jag har förlorat i idrott eftersom jag pga av nervositet presterade sämre än vanligt trots att jag försökte som attan. Svek jag hela min skola då som jag representerade?
Igår satt nissen från expressen och försvarade det löpet med motiveringen "Nu tror jag i och för sig inte att svenska folket tog det som att vi pekade ut dem som landsförrädare".
Men sedu! Det var precis så som jag, och många med mig, tog det. Hur kan man annars tolka det? Hur kan man ens försvara det, be om ursäkt istället expressen, det hade ni chansen till igår men icke!

På ett sätt vill jag ändå, såhär i efterhand, tacka Expressen för dagen efter när jag såg framsidan på er tidning så förstod jag att det inte var så allvarligt med den förlusten och kunde gå vidare i livet och med mitt hockeyintresse.
Så tack Expressen för att ni ställde förlusten i perspektiv mot landsförräderi för då betydde den inte lika mycket.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Blir varje gång lika förbannad över kvällstidningarnas onyanserade rubriker och artiklar. Allt ska låta så dramatiskt som möjligt, sedan om det är rimligt eller inte spelar mindre roll. Som i somras när de skrev om hur man ska bota sin depression, som man drabbats av efter att OS var slut...

Postat av: Jennie

Ja, det är värdelöst. Riktiga nyheter tack.

2008-10-29 @ 13:09:17
URL: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback