Äppelpaj på begäran

Receptet har jag hittat i Icas "stamkunds"tidning Buffé och pajen blev riktigt god. Den är dock rejält söt men å andra sidan så räcker det med en liten bit =).

Pajdeg (smulig):
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 tsk bakbulver
100 g smör.

Rör ihop allt utom smör som först smälts och sedan tillsätts till de andra ingredienserna. Blanda och ställ degen i kyl eller frys ca 1 timme.

4-5 Äpplen
1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk potatismjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Skala kärna ur och klyfta  Blanda socker, vaniljsocker och potatismjöl och vänd runt äppelklyftorna i blandningen. Lägg över dem i pajform eller liknande. Hacka degen i stora smulor och strö över äppelklyftorna. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

Gott med vaniljsås eller kanelglass.
Kanelglass kan man göra själv. Det är bara blanda ca 2 tsk kanel i en halv liter vaniljglass.


Kommentarer
Postat av: Maritha

Tackar! Kom det från Buffé? Det missade jag!

Postat av: Jennie

Japp buffé för ett år sedan tror jag

2008-10-03 @ 10:42:25
URL: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback