ESC

Sverige 18:e plats. Föga förvånande även om jag tycker Hero var tillräckligt bra för att förtjäna ett bättre öde en så.

Faktum är ändå att jag tyckte det fem främsta låtarna var riktigt bra, bättre än på länge (med Eurovision mått mätt) och det är väl ändå bara de fem första placeringarna som är någonting att ha. Jo de fem främsta låtarna var bra med undantaget- Grekland. Visst låten, som i musiken, var helt okej men framträdandet var katastrofalt. En liten falsksjungande bimbo med rådjurögon studsade lite sådär i halvotakt på scenen. Jag kunde knappt titta på det för det var så otäckt. Men Ryssland visst, Ukrainas blev bara bättre och bättre, Armeniens bidrag var riktigt bra och Norge var positivt annorlunda och med en grym sångerska.
Att Lettland och Spanien kom på tolfte respektive sextonde plats är skandal då de borde vara tevklöst sist. Att Islands bidrag bara kom på fjortonde plats är också lite överraskande.

Till sist; Kristian Luuk är hysteriskt rolig och framkallade många skratt under kvällen. Att Björn Gustafsson dök upp och spelade byfåne var också hysterisk roligt då Europa antagligen inte fattade någonting och måste tvivlat på hans mentala begåvning där de satt i TV-sofforna. Det behövdes då det annars var så jäkla dystert ur ett svenskt perspektiv. Och nu orkar jag inte knappt tjata om grannröstning vilket är något alla länder sysslar med (inklusive Sverige). Kom igen Cypern, Greklands bidrag är inte bäst år efter år det kan ni omöjligen tycka.
Det här med grannröstning har ändå gett eurovision tittandet en ny dimension etersom man nu, istället för at betygsätta låtar, kan betta om vilka länder som ska rösta på vad med ett ganska gott resultat. Att Sverige skulle ge sin tolva till Norge behövde man inte direkt vara Saida för att lista ut.......boring!

(Jag röstade på Frankrike, underbar låt och körsångarna med skägg var störtsköna.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback