Amning och alkohol

Läste detta inlägget hos bloggkommentatorerna vilket sedan förde mig vidare till fotbollsfrun och kommentarskriget som följer.

Det är helt otroligt vad det här med alkohol och amning upprör. Jag tycker att det är skrämmande vad folk är dömande mot ammande mammor som tar sig ett glas rött till fredagsfilén.
Nu äntligen har ju en grupp forskare kommit fram till att ett enstaka glas vin då och då inte ger mer alkoholhalt i bröstmjölken än vad som finns i juice, läsk m.m. Tvärtemot den nolltolerans som tidigare rekommenderades till ammande kvinnor.

Kommentarerna som finns att läsa menar att om man inte kan vara utan alkohol under den korta tiden man är gravid och ammar så ska man ge fan i att skaffa barn. Vad de inte verkar fatta är att viljan att dricka ett glas vin för att man tycker om det inte är detsamma som att man inte klarar sig utan alkohol. Jag tvivlar på att mammor som inte klarar sig utan alkohol skulle sluta dricka även om forskarna sa att effekterna på barnet är förrödande. Kolla bara in hur många gravida och ammande mammor som röker. Självklart hade mammor som gillar vin hållit sig undan det om det hade varit skadligt för barnet men nu är det ju inte det så varför inte få dricka det man gillar om än i begränsad mängd.

Det är inte OK att dricka alkohol när man är gravid men att ta ett glas när man ammar ser jag inget som helst problem med. Vidare säger kommentarerna att allt precis allt som man intar hamnar i bröstmjölken och därför ska man inte dricka alkohol för man kan inte vara säker på vilken effekt det har.
Med den filosofin i bakhuvudet skulle jag inte vilja äta någonting annat än 100% ekologiska, kemikaliebefriade livsmedel. Tror nog att mycket som finns i livsmedel idag är bra mycket farligare för ett spädbarn än bröstmjölk som innehåller en alkoholhalt motsvarande den i läsk. Folk borde kanske tvivla på om de ska äta skräpmat (snabbmat, hel/halvfabikat) när de ammar eftersom det innehåller så mycket kemikalier som färgämnen, konserveringsmedel o.s.v. Det verkar gå hur bra som helst för de flesta att moffsa i sig! Jag är faktiskt inte så säker på att coca-cola är sådär himla bra att dricka när man ammar, låt oss förbjuda det!

Jag tycker inte att man ska vara full (varken mamma eller pappa, ammandes eller ej) när man har ansvar för ett barn men att dricka ett glas vin någon gång ibland är knappast att vara en dålig förälder.

Restriktioner för gravida och föräldrar skall vara underbyggt av fakta och forskning inte av rådande moral. Annars riskerar man att drunkna i alla förbud och i värsta fallstrunta i allt istället för det som verkligen är viktigt.

(Kommentar #57 Aljo under fotbollsfruns blogginlägg är mitt i prick!)


Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag kan bara hålla med!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback