Upproret slut

Läser på Aftonbladet om Burma och om att upproret nu är slut och att militären återigen styr vad som sker med järnhand.

Blir så ledsen å Burmas befolknings vägar. En del av mig hade verkligen hoppas att folket skulle resa sig och kämpa till sista blodsdroppen. Men det är ju lätt för mig att sitta här i lilla, trygga Sverige som aldrig har upplevt krig  och som aldrig har upplevt någonting annat än demokrati att tycka att folk ska kämpa för sin frihet även om de så dör på kuppen.

Det kommer ju inte bli demokrati i Burma om inte världen hjälper till och även med världens hjälp blir det nog svårt.
Kina verkar ju vara det enda land som kan göra någonting men vad gör "västvärlden" för att påverka Kina. Inte ett jäkla skit. Vi låter till och med Kina, som inte följer de regler som finns om mänskliga rättigheter och som är en diktatur, få anordna ett så prestigefullt arrangemang som OS. Idrott och politik hör inte ihop sägs det och det kanske är en fin tanke i grunden men OS och politik borde höra ihop. Ett land som Kina borde inte få anordna OS som ger gratisreklam över hela världen. Däremot ska självklart deras idrottare få deltaga. Deltagandet ska inte styras av politik men däremot tycker jag att man ska ställa vissa krav på nationerna som är värdar för OS.

Fy, vad jag tycker att människor och världen är hopplösa idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback