Sourdough

Idag ska jag baka surdegsbröd för jag har hört att det är coolt och att brödet både ska smaka underbaaaart gott och ha lägre GI (alltså var nyttigare eller något) än annat bröd. Surdegen är klar (efter 5 dygn) men den luktar överjävligt och ser riktigt äcklig ut. Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken, jag gissar på bra eftersom det heter SURdeg. Den luktar som sagt surare än mina hockeystrumpor så det kan ju inte annat än att bli ett underbaaaaart bröd eller hur?

Det känns lite pirrigt det gör det allt. Om brödet blir lyckat så känns det som att jag går in i en ny, spännande avancerad fas i mitt bakande. Om det blir dåligt så....tja då är jag väl fortfarande kvar i min betydligt mindre avancerande kletochgegg fas. Håll tummarna nu.





P.S om brödet blir lyckat så är det bara att börja buda på stinkbomberna jag har i frysen eller påbörja en egen cool surdeg D.S


Kommentarer
Postat av: Madde

Åh herre gud, att du orkar kvinna!=)

Postat av: Jennie

Orkar? Ja, jag jobbar ju inte direkt ihjäl mig annars så orkar är nog det minsta problemet =)

2010-02-19 @ 14:15:06
Postat av: Maritha

Det där med surdeg faschinerar mig, men jag har inte vågat mig på någon egen än- rapport önskas!

2010-02-20 @ 10:45:24
URL: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback