Damkronorna

Jag blir rent utav sagt upprörd när jag läser kommentarerna på aftonbladet angående svensk damhockey.
Många säger att svenskorna borde skämmas, att de inte ska få några pengar o.s.v.
Jag tycker väl inte heller att förlust med 1-13 mot Kanada är bra. Jag tror att damkronorna hade kunnat sätta emot lite bättre om de inte hade haft en sån jäkla respekt för Kanada.
Men att tro att de ens kunnat komma nära Kanada, i OS, i Kanada vore ju en utopi utan dess like. Det är skilda världar. Kanada har ca 80 000 licenserade damhockeyspelare (enligt Niklas Wikegård). Sverige har 3612 st. Däribland räknas väl jag in, jag som börjat när jag var 24 år och som inte har en suck att ens komma i närheten av något OS om jag så spelar ishockey tills jag blir 80 år. Det finns nog många som jag i Sverige. I Kanada är spelarna betalda stjärnor. I Sverige får många av spelarna betala sin utrustning själva och att kunna få betalt för att utöva sin idrott är för många bara en dröm. Det är dåliga istider, det är ointresse från klubbarna och det ena med det andra.

Jag skäms över er som säger åt dessa tjejer, som tränar och jobbar och sliter utan att aldrig någonsin få något gratis, att de borde skämmas. Skäms på er istället!
Förra året hyllade för det mirakulösa silvret, nu inte vatten värda. Det svänger fort i sportens värld.

Sveriges herrar har också blivit utklassade för inte alltför länge sedan. Det har funnits tider där Sovjet har dominerat och inget annat lag har ens varit i närheten. Den tiden är lyckligtvis förbi men den har likväl funnits. Svårt att komma ihåg nu?

Och till er som säger att damhockeyn är så jäkla värdelöst därför att killarna är bättre. Är det inte alltid så? Killarna kommer väl alltid klå tjejerna i vilken sport det än rör sig om. Sluta jämföra och ta det för vad det är. Kolla på finalen mellan Kanada och USA och säg att tjejer inte kan åka skridskor, skjuta och spela. Sporten är ung....det tar tiiiid att få fram bra spelare så är det bara.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback