Sverigedemokraterna igen

Hörde på radion idag att Sverigedemokraterna har beslutat att ta ställning emot alla sorters huvudbonader i skolan.
D.v.s. allt från keps till burka då. 
Jojo, men det blir ju jättebra. Då kommer ju alla muslimer (finns säkert fler religiösa grupper som har obligatoriska huvudbonader med obildad som jag är kommer jag inte på annat än det gamla vanliga - muslimer) att stanna hemma vilket leder till obildning och utanförskap vilket leder till bidragstagande och kriminalitet och allt annat som Sverigedemokraterna är förbannade på invandrare för och sen skapar de mer förbud som drabbar alla som inte är av svensk härkomst sedan många generationer tillbaka.

Om man läser SD:S valmanifest från 2006 så ser man att det inte är "all bad". Det finns en del saker däri med goda intentioner. T.ex. att värna om djurens rättigheter, värna om våra gamla med mera, med mera. Dock så är det alldeles för diffust för att man ska kunna få något grepp om vad de menar. Hur ska man uppnå vissa saker, vad är det som skulle bli bättre?
Och det gamla vanliga: Låt Sverige förbli Sverige.
Jag fattar inte den punkten. Vad är svenskt? Midsommarstång och senapssill? Lucia och pepparkakor? Vad är det som är på väg att försvinna från Sverige och svensk kultur som är så viktigt att skydda så man måste ha det som en utvald punkt i sitt valmanifest? Ett land och folket som bor i landet är ju ständigt i ett stadie av förändelse? Det finns ju massor av saker som förr var svenskt men som inte längre finns. Folket behåller det de gillar och tappar bort det som man tycker är mindre skoj. Vad är det för konstigt med det? Sverige förblir ju Sverige i den meningen att landet förmodligen heter Sverige och gränserna förblir desamma och att folket kallas för svenskar men traditioner och kultur och allt annat förändras ju. Jag kan inte tänka mig att vi skulle känna igen vårt Sverige om vi reste tillbaka till medeltiden för att kolla hur svenskar levde då. Om vi reser till framtiden tja låt oss säga 200 år framåt så kanske vi inte känner igen vårt land då heller.

Tillbaka till min ursprungliga mening med det här inlägget. Jag som är generellt är emot religion förstår naturligtvis inte mig på det här med slöja och burka och allt vad det är. Och att det bara är 50% av befolkningen som måste bära dem d.v.s. kvinnor är ju synd och skam. Nej det är inte Gud, Allah som vill ha det på det sättet (eftersom han inte existerar vad det än är för religion) utan män. Män som skrev och hittade på Koranen och Bibeln och allt vad det är (några kvinnor har eventuellt också bidragit). Men jag förstår ju också att det är skitsaksamma vad jag tycker. Förbud mot religiösa huvudbonader leder ju ingenvart förutom att barnen, som av religiösa skäl tvingas ha dessa, tas ur skolan. Valet mellan barns utbildning och förbud mot slöja är lätt: Alltid utbildning främst!

Kommentarer
Postat av: Maritha

Klok som vanligt.

Vi hade en diskussion om smygrasism på jobbet inatt, men jag tror inte att de andra fattade vad jag menade..:(

Det blir nog ett inlägg framöver, tack för att du påminde mig!

Postat av: Jennie

det är jobbigt när folk inte fattar eller i vissa fall inte vill fatta vad man menar när man diskuterar något. Blir ju ingen vettig diskution isf

2008-10-26 @ 21:37:19
URL: http://khalypso.blogg.se/
Postat av: Maritha

Det har hänt mig väldigt ofta på sistone; ibland känns det som om vissa personer helt enkelt inte vill förstå, kanske för att de inte vill/vågar att man ska ha olika åsikter.

2008-10-27 @ 10:45:00
URL: http://maritha.blogg.se/
Postat av: Jennie

Ja, men en del är ju tvärtom försöker läsa in åsikter i det man säger/skriver bara för att skapa konflikt. Det går åt båda hållen.

2008-10-28 @ 11:31:31
URL: http://khalypso.blogg.se/
Postat av: Maritha

Ja, det stämmer verkligen!

2008-10-30 @ 11:20:36
URL: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback